1. منظور از راهبرد( استراتژی ) یک برنامه یا نقشه ی کلی است, که از مجموعه ای عملیات تشکیل می یابد. و برای رسیدن به یک هدف معین طراحی و اجرا می شود. اصطلاح وابسته به راهبرد تاکتیک است. تاکتیک به یک تدبیر یا فن ویژه گفته می شود که درخدمت راهبرد قرار میگیرد . اسنومن , مککانون و بایر راهبرد را به عنوان یک نقشه برای دستیابی به یک هدف دراز مدت و تاکتیک را به صورت یک فن ویژه برای رسیدن به یک هدف کوتاه مدت تعریف کرده اند.
    اما یادگیرندگان راهبردی به کدام دسته از یادگیرندگان اطلاق می شود?
    اگر به رفتار دانش آموختگان در موقعیت های مختلف یادگیری به دقت بنگریم خواهیم دید که در فعالیت های یادگیری متفاوت عمل می کنند. گروهی به سختی حداقل توفیق مورد نیاز برای ادامه ی تحصیلات را کسب می کنند , دسته ای دیگر در حد وسط قرار دارند وموقعيت نسبی به دست می آوردند. , و بالاخره تعدادی هم هستند که موفقیت های چشم گیری نصیب خود می سازند . یادگیرندگان موفق همان کسانی هستند که با صفت راهبردی ( استراتژیک ) شناخته شده اند.
    واینستاین وهیوم در توصیف آنان گفته اند : ”
    این یادگیرندگان با فعالیت ها یا تکالیف یادگیری با اعتماد به نفس بالا و احساس اطمینان از اینکه از عهده ی آن تکالیف بر خواهند آمد روبه رو می شوند., یا دست کم با این احساس که می دانند چگونه باید از پس آنها برآیند با آنها برخورد می کنند. این یادگیرندگان سخت کوش , با پشتکار , و مبتکر هستند , ودر برخورد با مشکلات به سادگی دست از کار نمی کشند. آنان می دانند که یادگیری یک جریان فعال است و خود آنان باید مقداری از مسیولیت آن را بپذیرند. یادگیرندگان راهبردی به طور فعال به یادگیری می پردازند و می دانند که چه وقت می فهمند و شاید مهم تر از آن می دانند که چه وقت نمی فهمند .وقتی با مشکل روبه رو می شوند , می کوشند بفهمند که برای حل آن به چه چیزی نیاز دارند , و از معلم یا همکلاسی های خود یاری می طلبند . برای آنان مطالعه کردن و یاد گرفتن یک فرآیند نظام دار است که به میزان زیاد زیر کنترل خودشان است.”
    پژوهش های انجام شده درباره ی یادگیرندگان موفق یا همان یادگیرندگان راهبردی ویژگی هایی را به دست داده اند که با استفاده از آنها می توان این گونه یادگیرندگان را شناسایی کرد . واینستاین و هیوم این ویژگی ها را به شرح زیر معرفی کرده اند.:
    یادگیرندگان راهبردی یا استراتژیک :
    1.درباره ی چگونه مطالعه کردن اطالاعات زیادی دارند.
    2.از راهبردها ی یادگیری و مطالعه استفاده می کنند .
    3. از مهارت های فکر کردن استفاده می کنند.
    4.برای مهارت های یادگیری و فکر کردن ارزش قائلند .
    5.علاقه ی کافی برای استفاده از این مهارت ها دارند .
    6.باور دارند که می توانند این مهارت ها را به کار بندند.
    7.می توانند فعالیت های مورد نظر خود را در یک زمان معقول به انجام برسانند.
    8.برای رسیدن به هدف های خود برنامه ریزی می کنند.
    9.بر رفتار و چگونگی پیشرفت خود نظارت می کنند .
    10.نتایج کار خود را در رابطه با هدفهای خود و بازخورد حاصل از نظر معلم ارزیابی می کنند .
    11.رویکردشان نسبت به یادگیری و مطالعه یک رویکرد نظام دار است .
  2. اقتباس از کتاب روانشناسی پرورشی نوین دکتر علی اکبر سیف
  3. نسیم پیغمبردوست , مشاور و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *