برای کنکور ارشد روانشناسی چه منابعی بخوانیم؟

متنی که می خوانید یکی از کاملترین مراجع برای معرفی منابع کنکور ارشد روانشناسی، به خصوص برای گرایش های عمومی و بالینی می باشد.
با خواندن این مقاله، نه تنها با بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی آشنا خواهید شد، بلکه می توانید با توجه به زمان و امکاناتی که در اختیار دارید، بهترین برنامه را برای خودتان تنظیم کنید.

منابع کنکور ارشد روانشناسی

منابع کنکور ارشد روانشناسی متعددند و مهم است که دانشجویان منابع کنکور را با توجه به زمان و امکانات خود انتخاب کنند تا بتوانند بهترین بازدهی را داشته باشند.

منابع کنکور ارشد روانشناسی

منابع کنکور ارشد روانشناسی – روانشناسی بالینی
(ضریب 3 برای گرایش بالینی و ضریب 0 برای گرایش های دیگر)

سوالات درس روانشناسی بالینی را می شود به سه دسته تقسیم کرد:
1- سوالات مربوط به نظریات روان درمانی و شخصیت
2-سوالات مربوط به سنجش و ارزیابی روان شناختی
3-سوالات متفرقه(مثل پرداختن به آسیب های روانی، تاریخچه، تخصص ها و …)


تعداد زیادی از سوالات بالینی مربوط به بخش های اول و دوم و تعداد کمتری مربوط به بخش سوم است.
“نکته ای که در انتخاب منابع بالینی باید به آن دقت کرد این است که طراح سوال در سالهای اخیر می خواهد سواد شما را در حوزه های روان درمانی، شخصیت و سنجش بسنجد و خیلی در قید و بند منبع خاصی نیست!

پس تا جایی که می توانید برای این درس کتاب بخوانید و تا حد ممکن از کتابهای رفرنس و دست اول استفاده کنید نه از کتابهای کمکی”
با توجه به سبک طراحی سوال در این درس نخست تمامی منابع این درس را به چهار قسمت تقسیم خواهم کرد و سپس یک برنامه ی پیشنهادی منظم و کاربردی برای این درس ارایه خواهم داد.

دسته ی اول: منابع کلی

درس خواندن را با منابع کلی شروع کنید. منابعی که به تمامی مباحث تاریخچه، آسیب، سنجش و روان درمانی می پردازند ولی در جزئیات آنها دقیق نمی شوند ، این منابع به ذهن شما چارچوب و سازمان می دهند و باعث به وجود آمدن یک دید کلی از این درس می شوند.
پر سوالترین منبع در این حوزه کتاب بالینی فیرس است و پس از آن کتابهای کرامر و گنجی ، علی رغم کامل تر به نظر رسیدن نسبت به کتابهای دیگر به نظر می‌رسد بالینی فیرس همچنان بیشتر از بقیه منابع مد نظر طراحان کنکور است و منبع اصلی درس بالینی می باشد. ( برای دریافت جزوه فیرس اینجا کلیک کنید )

دسته ی دوم: منابع سنجش روانی

بیشتر دانشجویان برای این دسته از سوالات به منابع کمکی مانند مدرسان و پوران پژوهش اکتفا می کنند ، دلیلش هم حجیم بودن منابع سنجش روانی و جزئیات بسیار زیاد است .

با این حال هر چند این کتابهای کمکی به خوبی توانسته اند نکات مربوط به آزمونها را پوشش دهند ، اما از فهماندن مطلب به دانشجو و ارائه ی یک طرح کلی از چیستی آزمون و مصاحبه عاجزند ، بنابراین توصیه می کنم حتما یک منبع برای درک بهتر مطالب داشته باشید.
چهار منبع قوی در این دسته وجود دارد که خواندن آنها نه تنها شما را بر مباحث کنکور کاملا مسلط می کند، بلکه شما را تبدیل به یک ارزیاب روانی می کند. ( دریافت جزوه سنجش روانی )

1- سنجش روانی، گری گراث مارنات: این منبع بیشتر از منابع دیگر مد نظر طراحان کنکور است و به تمامی مباحث مصاحبه، سنجش رفتاری، ارزیابی های عینی و ارزیابی های فرافکن شخصیت و هم چنین آزمونهای هوش می‌پردازد.

2- آزمونهای روانشناختی، دکتر علی فتحی آشتیانی، انتشارات بعثت: این کتاب صرفا به آزمونهای عینی شخصیت پرداخته، ولی آزمونهایی مانند MMPI، MCMI و NEO را با زبانی بسیار روان توضیح داده است ، اگر قصد دارید خلاصه ی مارنات را تهیه کنید، بهتر است این کتاب را به عنوان منبع بخوانید.

3- اصول مصاحبه بالینی، اتمر و اتمر، انتشارات ارجمند: این کتاب صرفا به اصول مصاحبه می پردازد و هر چند کتابی مرجع در این حوزه است اما جزو اولویت های ما برای تسلط بر مباحث سنجش روانی نیست! مگر این که وقت کافی برای مرور منابع اصلی تر و خواندن منابع دیگر را داشته باشید.

4- آزمونهای فرافکنی شخصیت، هادی بهرامی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی: اگر به این آزمونها علاقمندید یا دوست دارید TAT و رورشاخ را حتی کاملتر از مارنات یاد بگیرید می توانید این منبع را در کتابخانه ی خود داشته باشید!

با این حال این کتاب هم اما جزو اولویت های ما برای تسلط بر مباحث سنجش روانی نیست! مگر این که وقت کافی برای مرور منابع اصلی تر و خواندن منابع دیگر را داشته باشید. 

توصیه ما برای این دسته از منابع این است که “مارنات” را حتما بخوانید و بقیه کتابها را در کتابخانه داشته باشید تا در صورت لزوم به آنها مراجعه کنید .

یا نخست کتاب کم حجم تر فتحی آشتیانی را و پس از آن، اگر خلاصه ی تهیه شده ای یا کتاب جایگزین خلاصه ای برای مارنات دارید (مانند جزوه سنجش روانی خودمان) آن را بخوانید و بقیه کتاب ها را هم برای مراجعه ی گهگاهی در کتابخانه داشته باشید .

احتمالا برای جمع بندی این دسته از منابع نیاز به کتاب کمکی خواهید داشت که در آخر بحث معرفی خواهم کرد.

دسته ی سوم: منابع شخصیت و روان درمانی 

شاید بتوان سوالات این دسته را باز به دو قسمت تقسیم کرد:

1.سوالات شخصیت

2. سوالات روان درمانی

هر چند حداقل در کنکور مرزبندی مشخصی بین این دو وجود ندارد، با این حال اکثر کتابهای نظریات رواندرمانی در کنار نظریه ی شخصیت به فنون درمانی، برقراری رابطه ی درمانی و اثربخشی می پردازند .

اکثر نظریه پردازان قدیمی تر (که از آنها در کنکور سوال مطرح می شود) در کتابهای روان درمانی حذف شده اند و جایشان را به نظام های درمانی جدیدتر داده اند. (که باز هم از آنها در کنکور سوال مطرح می شود!) و اما بهترین کتابها در این دو حوزه عبارتند از:
1- کتابهای نظریه شخصیت: فیست، شولتز، گنجی ( دریافت جزوه فیست )
2- کتابهای نظام های روان درمانی: پروچاسکا، کری، شفیع آبادی
بهتر است که از هر دو دسته یک کتاب را انتخاب بکنید و بخوانید ، ما توصیه می کنیم برای نظام خای روان درمانی سراغ کتاب پروچاسکا به خصوص یازده فصل اول آن بروید.

(می توانید با کلیک روی پیوند:مجموعه ی الکترونیکی خلاصه ی نظریه های روان درمانی پروچاسکا این مجموعه را تهیه کرده و آن را جایگزین کتاب پروچاسکا کنید) .

بعد از آن اگر وقت کافی داشتید به سراغ کتاب فیست بروید ، اگر وقت کافی برای مطالعه ی این منابع نداشتید مجبور به تهیه ی منبع کمکی خواهید بود که چگونگی آن را در آخر بحث توضیح خواهم داد.

دسته ی چهارم: منابع آسیب شناسی روانی _ منابع کنکور ارشد روانشناسی

از اختلالات و تغییرات DSM هم در درس روانشناسی مرضی و هم درس روانشناسی بالینی ممکن است سوال مطرح شود برای پاسخ به این سوالات در درس بالینی کافیست به منابع معرفی شده در درس مرضی مسلط باشید و با یک تیر دو نشان بزنید! ( جزوه آسیب شناسی روانی )

توجه1: هر چقدر هم منابع کامل باشند، باز پوشش صد در صدی نخواهند داشت! حتما درمانها و آزمونهای ارائه شده در کنکورهای سالهای پیش را بلد باشید!

همچنین بهتر است سوادتان را به روز نگاه دارید، ویراست های جدید آزمونها را یاد بگیرید و پیگیر مقالات و مطالب جدید در حوزه ی بالینی باشید.

توجه2: در مورد درس بالینی منبع کمکی خاصی را معرفی نمی کنم! چون منابع کمکی به هیچ عنوان کامل نیستند!

در برنامه ی مطالعاتی که برایتان ریخته ام تنها از عنوان منبع کمکی استفاده کرده ام ، این منبع کمکی می تواند کتاب پوران پژوهش باشد که جمع و جورتر است ولی در فهماندن مفهوم اشکال دارد.
می تواند کتاب مدرسان شریف باشد که حجم و پراکندگی بیشتری دارد ولی در فهماندن مفهوم از کتاب پوران بهتر عمل کرده است.
همچنین پک روانشناسی بالینی ما، شامل سه جزوه فیرس، سنجش روانی و پروچاسکا سعی کرده هم به اندازه کافی سازمان یافته و هم کامل باشد.
با این حال هر کتاب و جزوه ی کمکی، به هر اندازه ای که مفید باشد، تنها در کنار منبع ارزشمند خواهد بود ، منبع به شما سواد و انسجام مفهومی می دهد و جزوه تنها نکات آن منبع را پوشش می دهد.

دقت داشته باشید که منابع درس روانشناسی بالینی، به دلیل ضریب بالای این درس در گرایش بالینی، دارای اهمیت بسیار بالایی در میان منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی می باشند.

برنامه ی مدون درس بالینی:

1- برنامه ی برنزی (قابل اجرا در زمان محدود و برای هدف قبولی از دانشگاه غیردولتی):
اولویت اول: بالینی فیرس
اولویت دوم: منبع کمکی

2- برنامه ی نقره ای (قابل اجرا در زمان متوسط و برای هدف قبولی از دانشگاه دولتی):
اولویت اول: بالینی فیرس
اولویت دوم: نظریه های روان درمانی پروچاسکا یا خلاصه یک بالینگر
اولویت سوم: منبع کمکی

3- برنامه ی طلایی (قابل اجرا در دراز مدت و برای هدف رتبه ی زیر صد با ریسک پایین)
اولویت اول: بالینی فیرس
اولویت دوم: نظریه های روان درمانی پروچاسکا یا خلاصه یک بالینگر
اولویت سوم: سنجش روانی مارنات (یا خلاصه ای از آزمونها از کتاب های کمکی + آزمون های روان شناختی فتحی آشتیانی)
اولویت چهارم: نظریه های شخصیت فیست
اولویت پنجم: منبع کمکی

منابع کنکور ارشد روانشناسی – روانشناسی رشد
(ضریب 2 برای هر دو گرایش عمومی و بالینی)

در میان منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی یکی از دروسی که منابع محدود و مشخصی دارد و آوردن درصد بالا در آن بسیار محتمل است (درصد بالایی که با توجه به ضریب بالای این درس می تواند بسیار اثربخش باشد)، درس روانشناسی رشد است.
در سالهای اخیر حدود 90 درصد سوالات از منابع زیر بوده است:
دو جلد لورا برک ( دریافت فایل صوتی لورابرک )
نظریه های رشد کرین ( جزوه رشد کرین )
روانشناسی رشد و تحول انسان پاپالیا
هر چند احتمال طرح سوالات بسیار کمی از کتابهای ژنتیک منصور هم وچود دارد نیز وجود دارد ، اما توصیه می کنیم همان سه منبع بالا را بخوانید و با آسودگی خاطر درصد بالایی در درس رشد کسب کنید.
توصیه می کنم در این درس به دنبال منابع کمکی نروید، اما اگر خواندن کتاب پاپالیا برای شما سخت است توصیه می شود به جای آن PDF خلاصه ی انتشارات روان آموز را بخوانید و اگر خواندن کتاب لورابرک برایتان سخت است به جای آن فایل های صوتی یک بالینگر را گوش دهید.

اگر زمانتان محدود است و فرصت خواندن منابع را ندارید، کتاب مدرسان شریف را به عنوان منبع کمکی به شما پیشنهاد می کنیم.

برنامه ی مدون درس رشد:

1- برنامه ی برنزی (قابل اجرا در زمان محدود و برای هدف قبولی از دانشگاه غیردولتی):
کتاب مدرسان شریف

2- برنامه ی نقره ای (قابل اجرا در زمان متوسط و برای هدف قبولی از دانشگاه دولتی):
اولویت اول: دو جلد لورابرک
اولویت دوم: نظریه های رشد ویلیام کرین
اولویت سوم: خلاصه کتاب پاپالیا (روان آموز)

3- برنامه ی طلایی (قابل اجرا در دراز مدت و برای هدف رتبه ی زیر صد با ریسک پایین):
اولویت اول: دو جلد لورا برک
اولویت دوم: نظریه های رشد ویلیام کرین
اولویت سوم: کتاب روانشناسی رشد و تحول انسان پاپالیا

منابع کنکور ارشد روانشناسی – روانشناسی مرضی-کودکان استثنایی
(ضریب 2 در هر دو گرایش عمومی و بالینی)

این درس در دو بخش تحلیل شده و منابع اصلی ارائه خواهند شد:

بخش اول: روانشناسی مرضی

حدود نصف سوالات این درس از بخش روانشناسی مرضی است ، همچین تسلط روی منابع این درس، درصد درس بالینی شما را هم احتمالا بالا خواهد برد.

دو منبع اصلی روانشناسی مرضی کتاب آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 مهدی گنجی و جلد دو و سه خلاصه ی روانپزشکی کاپلان و سادوک بر اساس DSM-5 است .

از آن جایی که کاپلان حجم زیادی دارد معمولا دانشجویان خواندن خلاصه ی این کتاب را  ترجیح می دهند ، در کنار این دو منابع دیگری نظیر بارلو، هالجین، کامر، دیویدسون و … هم می توانند مد نظر طراح قرار گیرند.

کسی که متن DSM-5-TR را بخوانند اطلاعات را منظم تر یاد خواهند گرفت ولی به مطالبی مانند سبب شناسی ها در این کتاب اشاره نشده است.
اعتقاد ما بر این است کسی که متن DSM-5-TR را در کنار کتاب گنجی بخواند و یک منبع کمکی مناسب که بتواند سایر منابع (به خصوص کاپلان!) را در کنار این دو کتاب پوشش دهد مطالعه کند ، خواهد توانست به اکثر سوالات روانشناسی مرضی پاسخ دهد.
اما این که چه کتاب کمکی در کنار این دو منبع مناسب تر است. سوال دشوارتریست!
با این حال به نظر می رسد کتاب روانشناسی مرضی پوران پژوهش (جلد اول) پوشش مناسب تری برای نکات کنکوری دارد. کتاب روانشناسی مرضی ساد هم کتاب خوبی است.

برنامه ی مدون درس روانشناسی مرضی:

1- برنامه ی برنزی (قابل اجرا در زمان محدود و برای هدف قبولی از دانشگاه غیردولتی):

کتاب آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 گنجی
“یا”
دو جلد هالجین
“یا”
منبع کمکی (روانشناسی مرضی پوران پژوهش یا ساد)

2- برنامه ی نقره ای (قابل اجرا در زمان متوسط و برای هدف قبولی از دانشگاه دولتی):

اولویت اول:  دو جلد گنجی(DSM-5)

اولویت دوم: منبع کمکی (روانشناسی مرضی پوران پژوهش یا ساد)

3- برنامه ی طلایی (قابل اجرا در دراز مدت و برای هدف رتبه ی زیر صد با ریسک پایین)

اولویت اول: دو جلد گنجی (DSM-5)

اولویت دوم: منبع کمکی (روانشناسی مرضی پوران پژوهش یا ساد)

اولویت سوم: متن DSM-5-TR 

اولویت چهارم: خلاصه ی روانپزشکی کاپلان و سادوک

بخش دوم: کودکان استثنایی

نصف دیگر سوالات این درس مربوط به کودکان استثنایی است،که منابع آن معمولا بین دیگر منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی گم شده و مورد غفلت واقع می شوند.

کودکان استثنایی منابع کلاسیک زیادی مانند میلانی فر ، افروز، سیف نراقی و … دارد که به نظر می رسد کتاب کمکی روان آموز اکثر نکات مهم این کتابها را پوشش داده است .

منبع مکمل  روان آموز، کتاب روانشناسی کودکان استثنایی گنجی و هالاهان کافمن هستند است و این سه کتاب در کنار هم می توانند نتیجه ی خوبی را رقم بزنند!

از کتابهایی مانند هاردمن و میلانی فر هم گاهی سوالات مطرح می شود. با این حال تاکید ما روی منابعی است که ارزش رقابتی بیشتری دارند.

برنامه ی مدون درس روانشناسی کودکان استثنایی:

1- برنامه ی نقره ای (قابل اجرا در زمان متوسط و برای هدف قبولی از دانشگاه دولتی):

کتاب روان آموز

2- برنامه ی طلایی (قابل اجرا در دراز مدت و برای هدف رتبه ی زیر صد با ریسک پایین) :
اولویت اول: کتاب روان آموز
اولویت دوم: روانشناسی کودکان استثنایی هالاهان و کافمن ( دریافت جزوه هالاهان و کافمن )
اولویت سوم: روانشناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5، مهدی گنجی( دریافت جزوه کودکان گنجی )

منابع کنکور ارشد روانشناسی – زبان انگلیسی
(ضریب 2 در هر دو گرایش عمومی و بالینی)

سوالات زبان مستقیما از منبع خاصی طراحی نمی شوند و شما برای پاسخگویی به متون این درس نیاز به تسلط روی لغات عمومی بیشتر، لغات تخصصی بیشتر و همچنان آشنایی با نکات و تکنیک های Reading و تست زنی دارید.
برای تسلط روی لغات معمولا تنها فرصت مطالعه ی یک یا حداکثر دو کتاب را داریم که معمولا کتاب متون لیندا لیل را در اولویت اول و کتاب کیانوش هاشمیان را در اولویت دوم قرار می دهیم.

با این حال اگر فرصت بیشتری برای مطالعه دارید می توانید کتاب متون سیدمحمدی را هم بخوانید و هم چنین به متون انگلیسی و مربوط به روانشناسی سایتهای Wikipedia و Psychologytoday را بخوانید.

در هر صورت هر چقدر بیشتر متن بخوانید و لغات بیشتری بلد باشید تست های بیشتری را پاسخ خواهید داد.
اگر زبانتان خوب است احتمالا نیازی به یادگیری فنون تست زنی و Reading ندارید ، اما اگر زبانتان خوب نیست یا کلاس بروید یا فصل سوم کتاب آزمون جامع زبان انگلیسی (دکتری نیمه متمرکز) نوشته ی دکتر خیرآبادی و چاپ شده توسط انتشارات کتابخانه ی فرهنگ را بخوانید.

نکته ی آخر این که در دوران جمع بندی کار کردن با تست ها و متون کنکوری را به هیچ عنوان فراموش نکنید!
حرف دیگری در مورد این درس باقی نمی ماند به جز جمله ی زیر:
” درصد تک رقمی زبان می تواند تمامی تلاشهای شما را نابود کند! هرگز این درس را کنار نگذارید!”

اگر ضعف جدی در زبان دارید حتما کلاس شرکت کنید.

منابع کنکور ارشد روانشناسی – روانشناسی عمومی
(ضریب 2 برای گرایش عمومی و ضریب 0 برای گرایش بالینی)

منبع کلاسیک و اصلی این درس زمینه روانشناسی هیلگارد می باشد ، با توجه به این که در درس عمومی سوالاتی از سایر منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی مانند رشد، فیزیولوژیک و آسیب هم مطرح می شوند.

به نظر می رسد خواندن هیلگارد برای به دست آوردن درصدی مناسب کافی باشد ، حتی اگر فرصت کافی ندارید می توانید خلاصه یک بالینگر را دریافت کنید که به جز هیلگارد، قسمت هایی از سانتراک را هم پوشش داده است. ( دریافت جزوه ی خلاصه هیلگارد )

برنامه ی مدون درس روانشناسی عمومی:

1- برنامه ی برنزی (قابل اجرا در زمان محدود و برای هدف قبولی از دانشگاه غیردولتی):

جزوه یک بالینگر

2- برنامه ی نقره ای (قابل اجرا در زمان متوسط و برای هدف قبولی از دانشگاه دولتی):

اولویت اول:  زمینه روانشناسی هیلگارد

اولویت دوم: جزوه یک بالینگر

3- برنامه ی طلایی (قابل اجرا در دراز مدت و برای هدف رتبه ی زیر صد با ریسک پایین)

اولویت اول: زمینه روانشناسی هیلگارد

اولویت دوم: جزوه یک بالینگر

اولویت سوم: زمینه روانشناسی سانتراک

آمار و روش تحقیق
(ضریب 1 برای هر دو گرایش عمومی و بالینی)

این درس را در دو بخش برای شما بررسی خواهیم کرد.

بخش اول: آمار

حدود نصف سوالات این درس را سوالات آمار تشکیل می دهند. رویکردی که در سالهای اخیر در مورد این درس دیده می شود، ریاضیاتی کردن بیشتر سوالات آن و تاکید بیشتر روی حل مسئله است.
اگر ریاضیاتتان خوب است یا لیسانستان را در رشته های فنی-مهندسی و ریاضی-فیزیک گرفته اید ، حداکثر چهار ماه زمان نیاز دارید تا آمار را از روی یک جزوه ی خلاصه، یک کتاب یا شرکت در یک کلاس جمع بندی کنید.
اما اگر ریاضیاتتان خوب نیست بهتر است یک کتاب برای آشنایی با کلیات و مفاهیم بحث بخوانید و بعد از یک استاد برای حل مشکلاتتان کمک بگیرید.
برخلاف اکثر دروس، من تاکید زیادی روی کتاب رفرنس در این درس ندارم ، می توانید کتاب مدرسان شریف را بخوانید و در کنارش اگر خواستید کتاب دلاور را هم ورقی بزنید، هر چند حتی این ورق زدن هم ضروری نیست.
نکته ی قابل ذکر این است که هر دو این کتابها اشتباهات زیادی دارند، پس در خواندنشان دقت به خرج دهید و برای رفع اشکالات از یک استاد کمک بگیرید.
تیم ما از تابستان هر سال کلاسهایی را برای آمادگی آمار در نظر می گیرد.

برنامه ی مدون درس آمار:

اولویت اول:  شرکت در کلاسهای اساتید
اولویت دوم: کتاب مدرسان شریف
(اگر سطح آمارتان خیلی ضعیف نباشد، اولویت های یک و دو جابجا می شوند)
اولویت سوم: آمار و احتمالات کاربردی علی دلاور (ضروری نیست)

بخش دوم: روش تحقیق

اکثر مشاوران منبع “روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی” علی دلاور را برای این درس معرفی می کنند ، با این حال ما کتاب “مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی” علی دلاور را پیشنهاد می کنیم.

هر چند اشتباهات این کتاب بیشتر است، اما منبع کاملتریست ، البته به شرطی کتاب مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی به عنوان منبع اصلی معرفی می شود که در کنارش از کتاب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی یا درسنامه جامع روش تحقیق در روانشناسی، علوم تربیتی و مشاوره به عنوان منبع کمکی استفاده شود و اشکالات این کتاب را تصحیح کند.

این کتاب منبع سومی به اسم “روش های تحقیق در علوم رفتاری” سرمد و بازرگان هم دارد که متن و فهمش کمی سنگین تر است و خواندنش ضروری نیست.
هم چنین توصیه می کنم در صورت امکان دو جلد کتاب “روش های تحقیق کمی و کیفی در روانشناسی و علوم تربیتی” گال را در کتابخانه تان داشته باشید تا در صورت مشکل در فهم مسائل به این کتاب مراجعه کنید. گال هر چند مطالب را خوب توضیح داده، اما حجیم است و خواندنش برای کنکور توصیه نمی شود.

ما از سال 1401 با توجه به سختی متون روش تحقیق تصمیم گرفتیم کتاب درسنامه جامع روش تحقیق در روانشناسی، علوم تربیتی و مشاوره نوشته ی فهیمه حکیما را به محصولاتمان اضافه کرده ایم که به تنهایی برای حل مشکلات روش تحقیق کافیست.

برنامه ی مدون درس روش تحقیق:

1- برنامه ی برنزی (قابل اجرا در زمان محدود و برای هدف قبولی از دانشگاه غیردولتی):

درسنامه جامع روش تحقیق در روانشناسی، علوم تربیتی و مشاوره

2- برنامه ی نقره ای (قابل اجرا در زمان متوسط و برای هدف قبولی از دانشگاه دولتی):

اولویت اول:  مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی علی دلاور

اولویت دوم: روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی علی دلاور (یا درسنامه جامع روش تحقیق در روانشناسی، علوم تربیتی و مشاوره)

3- برنامه ی طلایی (قابل اجرا در دراز مدت و برای هدف رتبه ی زیر صد با ریسک پایین)

اولویت اول: مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی علی دلاور

اولویت دوم: روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی علی دلاور (یا درسنامه جامع روش تحقیق در روانشناسی، علون تربیتی و مشاوره)

اولویت سوم: روش های تحقیق در علوم رفتاری سرمد و بازرگان

اولویت چهارم: روش های تحقیق کمی و کیفی در روانشناسی و علوم تربیتی گال (به عنوان کتاب مرجع و برای فهم بهتر مفاهیم نه برای مطالعه ی کامل)

علم النفس از  دیدگاه دانشمندان اسلامی
(ضریب 1 برای هر دو گرایش عمومی و بالینی)

این درس سه منبع کلاسیک و کوچک دارد که با خواندن هر سه آنها مطمئنا به درصدی بالای 70 در علم النفس می رسید.
اولی کتاب “علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید” نوشته ی احدی و بنی جمالیست.
دومی کتاب “روانشناسی شخصیت از دیدگاه دانشمندان اسلامی ” نوشته ی علی اصغر احمدیست.
و سومی کتاب “علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی (روانشناسی اسلامی)” محمد باقر کجباف است.
با این حال ما در این درس هم، مانند درس آمار تاکیدی روی خواندن منابع نداریم.

به نظر می رسد با خواندن کتاب روان آموز به جای دو منبع اول  و علم النفس کجباف می توان به نتیجه ای مشابه با خواندن منابع رسید.
در هر صورت در درس علم النفس، برخلاف اکثر دروس، خواندن خلاصه و جزوه بیشتر از منبع توصیه می شود.

برنامه ی مدون درس علم النفس:

1- برنامه ی نقره ای (قابل اجرا در زمان متوسط و برای هدف قبولی از دانشگاه دولتی):

کتاب روان آموز

2- برنامه ی طلایی (قابل اجرا در دراز مدت و برای هدف رتبه ی زیر صد با ریسک پایین)

اولویت اول: کتاب روان آموز
اولویت دوم: خلاصه ی علم النفس کجباف یا خود کتاب کجباف
“یا”
اولویت اول: علم النفس احدی بنی جمالی
اولویت دوم: نظریه های شخصیت از دیدگاه دانشمندان اسلامی علی اصغر احمدی
اولویت سوم: خلاصه ی علم النفس کجباف یا خود کتاب کجباف

منابع کنکور ارشد روانشناسی – روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
(ضریب 1 برای هر دو گرایش عمومی و بالینی)

این درس را در دو بخش بررسی می کنیم :

بخش اول: روانشناسی فیزیولوژیک

منبع کلاسیک این درس کتاب روانشناسی فیزیولوژیک خداپناهی می باشد که بیشتر سوالات کنکور را پوشش می دهد، اما ادبیات سختی دارد.

فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز حائری تا حدی مفاهیم مطرح شده در کتاب خداپناهی را ساده سازی کرده، اما کتاب ناقصیست.

کتابهای کالات و کارلسون هم گاهی سهمی در سوالات کنکور دارند ، پیچیدگی منابع و مفاهیم فیزیولوژی باعث شده است که اکثر دوستان در این درس به سراغ منابع کمکی بروند.

بهترین منبع کمکی موجود در بازار کتاب برای این درس کتاب روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان دکتر “پیری” است که حدود 30 درصد سوالات بخش فیزیولوژی را پوشش می دهد .

اما اگر به دنبال خواندن منبعی کامل هستید که مفاهیم مطرح شده در این درس را برای شما توضیح و منابع اصلی را پوشش دهد می توانید با کلیک روی پیوند روانشناسی فیزیولوژیک و نوروسایکولوژی، این کتاب تمامی رنگی و جامع را از طریق سایت ما خریداری کنید.

برنامه ی مدون درس روانشناسی فیزیولوژیک:

1- برنامه ی نقره ای (قابل اجرا در زمان متوسط و برای هدف قبولی از دانشگاه دولتی):

روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان دکتر پیری

2- برنامه ی طلایی (قابل اجرا در دراز مدت و برای هدف رتبه ی زیر صد با ریسک پایین)

روانشناسی فیزیولوژیک و نوروسایکولوژی مهدی قبادی
“یا”
اولویت اول: روانشناسی فیزیولوژیک کریم خداپناهی
اولویت دوم:فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز حائری

بخش دوم: انگیزش و هیجان

برای تسلط بر مفاهیم این بخش دو منبع وجود دارد انگیزش و هیجان کریم خداپناهی و انگیزش و هیجان مارشال ریو.

به نظر می رسد کتاب کمکی دکتر پیری بیشتر نکات این دو منبع را پوشش داده و خواندن بخش انگیزش و هیجان آن برای پاسخ به اکثر سوالات این درس کافی باشد.

برنامه ی مدون درس انگیزش و هیجان:

1- برنامه ی نقره ای (قابل اجرا در زمان متوسط و برای هدف قبولی از دانشگاه دولتی):

روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان دکتر پیری (فصل 6 به بعد)

2- برنامه ی طلایی (قابل اجرا در دراز مدت و برای هدف رتبه ی زیر صد با ریسک پایین):

اولویت اول: روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان دکتر پیری (فصل 6 به بعد)
اولویت دوم: انگیزش و هیجان کریم خداپناهی
اولویت سوم: انگیزش و هیجان مارشال ریو

اکثر دانشجویان برای آنکه به رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی برسند ، با چالش های زیادی مواجهه میشوند ، از جمله این چالش ها انتخاب منابع مناسب ، برنامه ریزی صحیح و مطالعه ی پر بازده با توجه به شرایط می باشد ،درهمین جهت تیم یک بالینگر به شما کمک میکند تا این مسیر را با دغدغه ی کمتری پشت سر بگذارید و به اهداف خود برسید ، برای دریافت مشاوره تک جلسه و طرح مشاوره میتوانید روی لینک های زیر کلیک کنید :

ارتباط با ما
کانال تلگرام یک بالینگر
اینستاگرام یک بالینگر

 

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

38 دیدگاه

  • سارا گفت:

    سلام من رشته علوم تربیتی کودکان استثنایی هستم آیا توضیحاتی که درباره روانشناسی رشد، عمومی، مرضی و آمار دادید وکتابهایی که معرفی کردید واسه کنکور ارشد کودکان استثنایی هم مناسبه؟

  • نرگس گفت:

    سلام برای آزمون استخدامی به دنبال یک منبع خوب روانشناسی کار هستم.
    آزمون از طریق سنجش برگزار میشه. با تهیه ی کدوم کتاب میتونم درصد خوبی بزنم؟

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      سلام
      کتابهای روانشناسی دکتر گنجی و دکتر ساعتچی کتابهای خوبیند.
      ولی برای منابع دقیقتر آزمون استخدامی بهنره از خود بچه های استخدامی پیگیر شوید.

  • ماهان گفت:

    سلام،ببخشید من ترم۳روانشناسی عمومی هستم
    و میخوام خودم رو برای کنکور ارشد بالینی آماده کنم،
    بنظرتون منابعی ک پاس کردم رو از الان بخونم یا همه منابع رو از الان شروع ب خوندن کنم؟
    خیلی ممنونم

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      سلام
      منابعی که پاس کردید رو بخونید و آرام آرام سراغ بقیه ی منابعم برید.

  • سارا گفت:

    سلام ببخشید من در درس آمار ضعیف هستم، برای ارشد بالینی برای رتبه خوب میتونم فقط قسمت روش تحقیق رو خوب بخونم بزنم و آمار رو نزنم؟

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      این ریسک بزرگیه برای قبولی از دانشگاههای دولتی.
      بهتر یه تسلط نسبی حداقل روی مباحث آمار داشته باشید. اگر با کتاب نمی تونید یاد بگیرید کلاس برید.

  • زینب گفت:

    سلام من ترم 5 روانشناسی هستم و ترم بعد ترم آخرم هست و تعداد واحدام خیلی زیاده به نظرشما امکانش هست امسال بتونم یه رتبه خیلی خوب بیارم (قبولی تهران دولتی)با توجه به اینکه کارای دانشگاه خیلی زیاده ؟؟؟؟میشه راهنمایی کنید چطوری پیش برم؟

  • کارشناس سایت 1 گفت:

    سلام و درود. هر چند وابستگی زیادی به پایه ی درسی شما داره، ولی کار بسیار سختی هست و با توجه به این که زمانتون کاملا آزاد نیست شاید بشه گفت غیرممکن. بهتره برای کنکور نود و نه برنامه ریزی کنید. برای اطلاع از کلیات برنامه ریزی می تونید یه وقت مشاوره ی رایگان از سایت بگیرید.

  • سارا گفت:

    سلام خسته نباشید خیلی ممنون از سایت خیلی خوبتون،ببخشید با توجه به زمان خیلی کمی که باقی مانده؛میشه بفرمایید که چه درس هایی برای قبولی در کنکور بالینی باید مطالعه کنم؛روزی 6 ساعت تقریبا میتونم درس بخونم اگر هم برای قبولی دانشگاه دولتی امکانش نیست برای دانشگاه آزاد بفرمایید که چه درس هایی بخونم

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      سلام و خسته نباشید.
      دروس کلی که برای درس بالینی باید مطالعه بشند: روانشناسی بالینی، رشد، روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، زبان تخصصی، علم النفس، فیزیولوژی و انگیزش و هیجان و آمار و روش تحقیق هستند.
      برای قبولی از دانشگاههای دولتی شانس بسیار کمتری دارید، ولی اگر قصد قبولی از دانشگاههای غیر دولتی را دارید بهتر است روی همه ی دروس سرمایه گذاری کنید ولی با مدت زمان کمتر و روی فصول و منابع محدودتر. تاکید من روی منابع کمکی است که در بخش معرفی منابع، معرفی کرده ایم. اما اگر می خواهید درسی را در این میان حذف کنید، آن درس در صورت ضعف آمارتان می تواند آمار باشد.
      اگر نیاز به برنامه ریزی حرفه ای در طی مدت زمان باقی مانده دارید می توانید بعد از مطالعه ی توضیحات، طرح مرور را از سایت تهیه فرمایید.

  • سارا گفت:

    خیلی ممنون از راهنماییتون ؛ولی من طرح مرور را متوجه نشدم

  • مریم گفت:

    سلام از الان بخوام برای کنکور ۹۹ بخونم دانشگاه دولتی .
    روزی چند ساعت وقت لازم دارم ؟؟؟؟ وقتمم‌ آزاده
    بعد من رشتم علوم‌تربیتی میخام‌ارشد روانشناسی عمومی بخونم …

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      بهتره با 3-4 ساعت شروع کنید و در ماههای آخر این ساعات رو دوبرابر کنید هر چند بسته به شرایط فردی متفاوته

  • زهرا عنایت گفت:

    سلام و احترام ، من کارشناسی مشاوره خوندم ، و الان قصد دارم رشته روانشناسي بالینی قبول بشم ، میخوام کسي که این راه رو رفته و بلده راهنمای من باشه ، منتظر پاسخ گویی تون هستم .

  • سارا گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب خوبتون. ن کتابهای مدرسان سال 95 را دارم آیا می توانم از همینها استفاده کنم یا باید چاپ جدید بگیرم؟

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      بله می تونید، ولی صرفا به مدرسان ها اکتفا نکنید و منابعی که گفته شده رو بخونید

  • شعله گفت:

    سلام برای تغییر رشته ایها چه پیشنهادی دارید از کجا شروع کنم .ارشد عمومی میخوام.چه برنامه ای پیشنهاد میدید.

  • Nazanin گفت:

    سلام وقت بخیر . من دانشجوی کارشناسی روان شناسی هستم جزوات برای مقطع کارشناسی مناسب هست چون قصد دارم از الان پایه ام در بعضی از دروس قوی بشه . ممنون میشم راهنمایی کنید؟

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      سلام بله مفیده طبیعتا اگر می خواهید منابع رو خوب یاد بگیرید.
      خوندن منابع هم در دوران کارشناسی صد در صد توصیه می شه.

  • پیام گفت:

    سلام .
    منابعی که در برنامه طلایی معرفی کردید آنقدر کامل هستند که احتمالا کنکور هر سالی رو پوشش خواهند داد.
    آیا امکان داره منابعی که شما معرفی کردین برای کنکور ۱۴۰۰ تغییر کنند ؟

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      سلام. احتمال تغییر در اولویت ها و کم و زیاد شدن منابع هست.
      ولی معمولا 90 درصد منابع ثابتند.بهتر است شروع کنید.

  • حسين گفت:

    سلام . محصول آمارتون کي آماده ميشه ؟

  • فرزانه گفت:

    سلام ، ممنون از اطلاعات خوبتون😊
    به جز مدرسان شریف ، کتبی که با عنوان کتاب کمکی نام برده شده اند، آیا منبع مناسبی برای تست زنی هم هستن ، اصلا تست دارن یا باید ، کتاب تست جداگانه بگیریم برای هر درس؟

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      تست دارن.
      هر چند متاسفانه یه رویکرد جدیدی که موسسات برداشتن اینه که تستهارو از بعضی کتابهاشون حذف می کنن (حتی مدرسانم این کارو کرده) که اینجا راهکار پیداکردن یه کتاب چاپ قدیمه.

  • رها گفت:

    من میخوام ازالان برای ارشدروانشناسی چهارسال دیگه بخونم این منابعی که معرفی کردید مناسبه من تهیه کنم؟؟؟

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      بله مناسبه
      احتمالا تغییرات کمی خواهد داشت. ولی در کل مناسبه.
      بهتره رو زبان و آمارتون اگر ضعف دارید وقت زیاد بذارید.

  • رها گفت:

    این منابع مناسبه من برای ارشدروانشناسی چهارسال دیگه بخونم یاعوض میشن؟؟

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      بله مناسبه دوست عزیز.
      احتمالا تغییرات خواهد بود ولی جزئی.

  • حدیث گفت:

    سلام
    من کارشناسی یک رشته دیگری رو دارم(فنی و مهندسی) و میخوام برای ارشد روانشناسی شرکت کنم
    به نظر شما امکان داره که من از الان شروع کنم و در کنکور ۱۴۰۰ دانشگاه دولتی در تهران قبول بشم؟
    یا اینکه کنکور سال ۱۴۰۱ رو بدم؟
    ممنون از سایت خوبتون🌹

  • نگین گفت:

    سلام وقتتون بخیر من میخواستم بپرسم برای قبولی تو بالینی کودک و نوجوان همون منابع روانشناسی بالینی بخونم کافیه یا نه?ممنون میشم کمکم کنید.رشته کارشناسیمم آموزش ابتدایی

  • نرگس احمدي گفت:

    ببخشید من ازتون یه سوال داشتم.
    من الان ترم شیش روان شناسی هستم با توجه به اینکه در تیر ماه ۱۴۰۱ امتحانات اخر ترم دانشگام تموم میشه میتونم کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ شرکت کنم.اگه یوقت درسی و پاس نشدم یا فارغ التحصیلیم طول کشید ولی دانشگاه قبول شدم نمیتونم برم؟

  • نرگس احمدي گفت:

    ببخشید من ترم شیش روان شناسی هستم باتوجه به اینکه تیر ماه ۱۴۰۱ امتحانات اخر ترمم تموم میشه میتونم کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ شرکت کنم

  • merlin گفت:

    سلام خسته نباشید برای ارشد روانشناسی بالینی کنکور بهداشت منابع اسیب شناسی گنجی و فیرس مناسب هستن؟

    • کارشناس سایت 1 گفت:

      با سلام خیر.
      برای بهداشت کتاب کاپلان و مارنات در اولویت درس بالینی است.