آزمون صلاحیت حرفیه ای روانشناسان

روانشناس‌ها و مشاوران درهنگام دریافت مجوز فعالیت، باید علاوه‌بر مدرک تحصیلی از صلاحیت حرفه‌ ای کافی نیز برخوردار باشند. جهت ارزیابی سلامت و صلاحیت متقاضیان، آزمون سازمان نظام روانشناسی سالانه در دو نوبت دی و تیر ماه، برگزار می‌شود. از آنجا که امسال در روند برگزاری این آزمون تغییراتی اتفاق افتاده، و از این پس از سوی سازمان سنجش برگزار خواهد شد؛ ممکن است بسیاری از متقاضیان از جزئیات آن آگاه نباشند. زمان ثبت نام آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان ۱۴۰۲، ۲ تا ۸ آذر ماه می‌باشد.

عضویت در سازمان نظام روانشناسی

سازمان نظام روانشناسی یکی از مجموعه‌هایی است که با هدف سازماندهی و ارائه خدمات به روانشناسان و مشاوران فعال در سطح کشور فعالیت می‌کند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چگونه در نظام روانشناسی باید عضو شوید؟ تمام روانشناسان و مشاورین می‌توانند صرف داشتن مدرک دانشگاهی به عنوان عضوی از سازمان نظام روانشناسی شناخته شوند. کافی است وارد سایت سازمان نظام شوید و عضویت خود را کامل کنید.

اما برای گرفتن پروانه روانشناسی نیاز به شرکت در آزمون نظام روانشناسی دارید، برای شرکت در این آزمون عضویت سازمان نظام روانشناسی الزامی است. اگر تاکنون عضو سازمان  نشده اید جای نگرانی نیست. تا تاریخ برگزاری آزمون در دی ماه، فرصت تکمیل عضویت خود را دارید.

اگر از خودتان می‌پرسید که آزمون نظام روانشناسی چیست؟ باید در پاسخ به شما بگوییم که آزمون سازمان نظام روانشناسی همان آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان می‌باشد. زمان دقیق ثبت نام این آزمون، ۲تا ۸ آذر ماه اعلام شده است.

دریافت پروانه روانشناسی

داوطلبین روانشناسی پس از شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان، در صورتی که حدنصاب نمره را به دست آورند؛ باید خود را برای شرکت در مصاحبه سازمان نظام روانشناسی نیز آماده کنند. در آینده نزدیک، راهنمای مصاحبه سازمان نظام روانشناسی را نیز برای شما داوطلبین در سایت یک بالینگر خواهیم گذاشت.

 

چه افرادی می‌توانند در آزمون صلاحیت حرفه‌ای شرکت کنند؟

روانشناسان و مشاوران برای دریافت پروانه اشتغال تخصصی، می‌توانند در آزمون صلاحیت حرفه‌ای شرکت کنند. همچنین براساس گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، «اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور» و داوطلبانی که حائز «مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های روانشناسی و مشاوره هستند» می‌توانند در این آزمون ثبت نام کنند.

لازم به ذکر است که اگر شما جزو اعضای قدیمی سازمان نظام هستید که موفق به دریافت پروانه اشتغال نشده‌اید (افرادی که به مصاحبه دعوت نشده‌اند و یا در مصاحبه موفق به کسب حداقل نمره نشده)، می‌توانید در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان ثبت نام نمایید.

همچنین تمامی روانشناسان و مشاورانی که پروانه اشتغال ملی دریافت کرده‌اند نیز امکان این را دارند تا با شرکت در آزمون صلاحیت حرفه‌ای، پروانه اشتغال خود را از ملی به پروانه اشتغال تخصصی تغییر دهند.

متقاضیان می‌توانند از پنجشنبه ۲ام تا چهارشنبه ۸ آذر‌ 1402 با مراجعه به سایت سازمان سنجش، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

دفترچه آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان

متقاضیان ثبت نام در این آزمون، می‌توانند در تاریخ ۲ تا ۸ آذر از طریق این لینک، ثبت نام خود را انجام دهند. همچنین برای اطلاع از شرایط دقیق و ضوابط آن، می‌توانند دفترچه ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای را نیز  از اینجا دانلود نمایند.

سوالات آزمون از چه منابعی طرح شده است؟

طبق گفته سازمان سنجش، سوالات آزمون صلاحیت حرفه ای، سوالات درسی نخواهد بود. آنچه قرار است  سنجیده شود، بیشتر در حوزه صلاحیت حرفه‌ای است.

توضیحات تفصیلی درباره صلاحیت حرفه‌ای در دفترچه ثبت نام آمده است. در چهار ماده و عنوان، صلاحیت بررسی خواهد شد، که عبارت‌اند از:

  • راهبری حرفه ای:

منظور از راهبری حرفه‌ای این است که یک روانشناس در موقعیت‌های خاصی که با یک مراجع مواجه می‌شود، چه برخوردی می‌تواند از او سر بزند. اگر فردی در محیط کار مثل دفتر مشاوره با پرخاشگری زیاد دیده شود، چه برخوردی باید با او صورت گیرد؟ راهبری حرفه‌ای، توانمندی‌هایی است که یک روانشناس در مدیریت ارتباط و فضای کاری نشان می‌دهد.

  • خلاقیت حرفه‌ای:

طبیعتا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تمام آنچه در ارتباط با مراجعان رقم می‌خورد از پیش مشخص‌شده باشد. یک روانشناس کارآمد بر حسب توانمندی‌های حرفه‌ای که دارد باید بتواند صحنه‌ها و انتظارات خاص را مدیریت کند. به عنوان مثال یک مراجع از شما انتظارات ویژه و خاص دارد؛ منظور از خلاقیت حرفه‌ای، چگونگی مدیریت و پاسخگویی به این ویژگی‌ها است.

  • اخلاق حرفه‌ای:

اخلاق عمومی، یعنی هرکدام از ما یک چهارچوب ارزشی داریم. در مشاغل و رشته‌های علمی مهم، فراتر از اخلاق عمومی باید به اخلاق حرفه‌ای توجه کرد. منظور استانداردها و کدهایی است که در کار ما اهمیت ویژه دارد.

  • آشنایی با مسائل فرهنگی و اجتماعی

حرفه‌ای که روانشناسان در آن کار می‌کنند، بسیار وابسته به شرایط اجتماعی و فرهنگی بوده و در همه دنیا نیز همین‌طور است. آنچه در این دسته از سؤالات مورد پرسش قرار می‌گیرد میزان آشنایی داوطلب با ساختار اجتماعی و روانی بوده که در کشور حاکم است.

 

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *