روانشناسی زرد 2

1- من یک فیلسوف علم و استاد یکی از دانشگاههای مطرح ایران هستم که از بد روزگار سی کیلو اضافه وزن دارد. یکی از عصرهای تیرماه است و بعد از چند هفته کار آمده ام تا با همدوره ای دوران کارشناسیم که در یکی از فرعی های انقلاب کتابفروشی دارد، وقت بگذرانم. همین که من را می بیند، سه بار با دستش روی شکمم می کوبد و می گوید: “انگار در این گرانی ها خیلی به تو بد نمی گذرد! خوب می خوری!” می خندم و بعد از آن چند ساعتی به صحبت می نشینیم، گاه به شوخی های همدیگر می خندیم و گاه حسرت خاطرات گذشته را می خوریم. قبل از خداحافظی، می ایستم تا در کتابفروشی قدمی بزنم و به کتابها نگاهی بیندازم، کتابی نظرم را جلب می کند، اسمش هست “درمان چاقی در یک ماه و برای همیشه” ، قبل از این که کتاب را بردارم و ورق بزنم،به اطرافم نگاه می کنم تا کسی مرا نبیند، کتاب را برمیدارم، کتاب پر است از تمرینات عملی و نمونه های موفق. دلم می خواهد کتاب را بخرم، خجالت می کشم، به خانه می روم و اینترنتی سفارشش می دهم. کتاب را خط به خط خوانده و اجرا می کنم. یک ماه می گذرد، من چاقم و کتاب هیچ کمکی به من نکرده است.

2- شما چه مدرس فلسفه ی علم باشید و چه یک دانش آموز اول دبیرستانی، روانشناسی زرد برایتان جذاب خواهد بود. آنها مثل سیگار عمل می کنند که حتی وقتی رویشان شعار “دخانیات عامل اصلی سرطان است!” نوشته می شود، باز هم جزو پرفروشترین ها هستند. اما دلیل این جذابیت چیست؟
تاریخ تکامل انسان ها را طوری برنامه ریزی کرده که از ابهام گریزان باشند. آنها عاشق گرفتن راهکارهای قطعی و مشخص هستند، حتی اگر به تو خالی بودن آنها شک کنند. موسسات کنکوری که تضمینی کار می کنند، نتایجشان با بقیه موسسات فرق چندانی ندارد، اما در اغلب مواقع جذب بیشتری از رقبایشان دارند. روانشناسان زرد هم دقیقا همین نقطه ضعف انسان شمول را نشانه می روند!”راهکارهای دقیق و مشخص، با وعده ی نتیجه گیری سریع و حل همیشگی مشکل، اما در حقیقت، بدون اثربخشی واقعی”

3- ساموئل بکت می گوید: “شما روی زمین زندگی می کنید، درمانی برای این درد وجود ندارد”
انسان هرگز بصورت کامل از درد رها نخواهد شد و همیشه مجبور است میزانی از آسیب پذیری و ناامنی را تحمل کند. روان درمانگر واقعی به شما یاد می دهد چگونه با این دردها زندگی کرده و گاهی آنها را به احساسات بهتری تبدیل کنید، او به شما تضمین و اطمینان نمی دهد. بلکه با شما همراه است تا یاد بگیرید با ناامنی ذاتی زندگی خود، چگونه رو به رو شوید. اگر به دنبال مطمئن زندگی کردن هستید، مواظب باشید کلاه گشاد روانشناسی زرد سرتان نرود!

مانی مظفری

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *