کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است ؟

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد روانشناسی را دارید ، یکی از سوالاتی که ذهن شما را درگیر خواهد کرد این است که کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است ؟

رشته ی روانشناسی در چهار مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری در ایران دانشجو میپذیرد. تمامی دانشجویان علاقه مند به این رشته در سراسر کشور باید ابتدا در مقطع کارشناسی، واحد های روانشناسی عمومی را بگذارنند و سپس در مقاطع بالاتر پذیرش با گرایش مورد علاقه ی خود را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که پذیرش بدون گرایش در رشته ی روانشناسی از سال 1394 آغاز شده است دانشجویان ورودی قبل 94 امکان تحصیل در روانشناسی های با گرایش را نیز داشته اند.

کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است

معرفی گرایش های روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد

در کنکور کارشناسی ارشد 6 زیر گروه،  برای گروه روانشناسی (1133) تعریف شده است.

  1. روانشناسی عمومی و روانشناسی اسلامی و مثبت گرا  کد ضریب 1
  2. روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و رواشناسی بالینی خانواده کد ضریب 2
  3. روانسنجی  (سنجش و اندازه گیری) کد ضریب 3
  4. صنعتی سازمانی کد ضریب 4
  5. روانشناسی آموزش کودکان استثنایی کد ضریب 5
  6. روانشناسی تربیتی کد ضریب 6

شما بر اساس رتبه و تراز کارنامه ی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی خود میتوانید زیر گروه مورد علاقه ی خود را در انتخاب رشته لحاظ کنید . اما سوال مهم در هنگام انتخاب رشته این است که کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است؟

پاسخ به این سوال به فاکتور های مختلفی بستگی دارد و میتوان از جنبه های متفاوتی به آن نگاه کرد . برخی از دانشجویان علاقه و بازار کار ، برخی امکان تحصیل در خارج از کشور ، برخی ادامه تحصیل در مقطع دکتری و برخی امکان جذب در ادارات دولتی و… را ملاک انتخاب رشته قرارمی دهند.

کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است

بازار کار

تاکنون (سال 1401) دانشجویان فارغ التحصیل از مقطع ارشد تمامی گرایش های روانشناسی (بالینی، عمومی، شخصیت، صنعتی سازمانی، اسلامی، مثبت گرا، روانسنجی، استثنایی و تربیتی ) امکان شروع  به کار به عنوان کارشناس در مراکزی مثل اموزش و پرورش، شهرداری، بهزیستی، دادگستری، کلینیک های درمان اعتیاد را دارند.

متقاضیان در صورت دارا بودن دو مدرک روانشناسی (در دو مقطع متوالی) میتوانند برای دریافت مجوز تاسیس کلینک مشاوره اقدام کنند. با کسب مجوز از سازمان نظام روانشناسی و یا سازمان بهزیستی امکان فعالیت در حیطه های درمانی را کسب خواهند.

کسب مجوز در گرایش های صنعتی سازمانی و روانشناسی اسلامی مثبت گرا و شخصیت اندکی دشوارتر از سایر گرایش هاست.

کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است

آزمون های استخدامی

در بررسی های انجام شده در آزمون های استخدامی مراکز دولتی (همچون ازمون استخدامی اموزش و پرورش) گرایش های بالینی عمومی و تربیتی جذب بالاتری داشته و روانشناسی صنعتی سازمانی در پایین ترین رده قرار دارد. پس اگر به دنبال جذب در مراکز دولتی هستید رشته ی صنعتی سازمانی انتخاب مناسبی نیست.

کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است

آزمون دکتری

ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای تمامی گرایش های روانشناسی ممکن است اما به صورت کلی در مصاحبه ی پذیرش مقطع دکتری گرایش های صنعتی سازمانی و روانشناسی اسلامی مثبت گرا و شخصیت شرایط دشوار تر از سایر گرایش هاست و دانشجویان این گرایش ها نیازمند رزومه ی قوی تر میباشند.

امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور

امروزه دانشجویان بسیاری داوطلب تحصیل روانشناسی در خارج از کشور هستند. بدیهی است هر دانشگاهی برای پذیرش دانشجو از نقاط مختلف جهان می‌تواند، شرایط مختلفی را برای جذب دانشجوهایش در این رشته‌ی محبوب داشته باشد.

از بین گرایش های شناخته شده در روانشناسی، گرایش بالینی پرطرفدارترین گرایش محسوب میشود به همین دلیل رقابت سنگین تری بین متقاضیان مقطع دکتری این گرایش وجود دارد. پس اگر به فکر ادامه تحصیل در این گرایش هستید باید به شدت بر روی روزمه ی تحصیلی و کاری خود تمرکز کرده و آن را تقویت کنید. تحصیل در سایر گرایش ها بسته به مقصد و هدف مهاجرتی شما شرایط متفاوتی را ایجاد میکند.

کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است

علاقه

در آخر یکی از راه های پاسخ به سوال کدام گرایش روانشناسی بهتر است، مراجعه به چارت درسی اختصاصی هر گرایش و بررسی یک به یک آنها بر اساس میزان علاقه مندی شما می باشد. از طریق لینک زیر میتوانید به تفکیک چارت درسی هر گرایش را مورد بررسی قرار دهید.

کدام گرایش ارشد روانشناسی بهتر است
نویسنده : فائزه حیدری زاده – مشاور یک بالینگر

جهت دریافت مشاوره با خانم فائزه حیدری زاده و یا سایر مشاورین روی لینک های زیر کلیک کنید .

ارتباط با ما
کانال تلگرام یک بالینگر
اینستاگرام یک بالینگر

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *