هر دانشجویی که شروع به مطالعه برای کنکور ارشد می کند، به دنبال این است که بهترین منابع را بخواند، منابعی که بتوانند تمامی سوالات را پوشش دهند و آنها را به پاسخ صد در صدی به سوالات کنکور برسانند، اما آیا پاسخ صد در صدی به سوالات کنکور ممکن است؟ آیا پوشش صددرصدی منابع کنکور ارشد رواشناسی ممکن است؟
هم سابقه ی دانشجویان و هم تجربه ی ما تا حد زیادی به ما می گوید که پاسخ این سوالات تا حد زیادی خیر است. چرا؟

1) منابع تعدادی از سوالات مبهمند و برای همیشه مبهم می مانند!

کنکور سواد عمومی شما را می سنجند و طراح سوال خود را خیلی در قید و بند منابع محدود نمی کند. هدف او این است که سواد شما و درک شما از مفاهیم را بسنجد و ممکن است برای این کار سراغ هر کتابی برود. هر چند معمولا تعدادی از منابع ثابت وجود دارند، اما تنها درصدی از سوالات از آن منابع مطرح می شوند، در مقابل کتابها و جزوات کمکی هم هر چند پوشش بهتری دارند با این حال معمولا از تفهیم و طبقه بندی کردن درست مطالب عاجزند.
به عنوان مثال:
معمولا 80 تا 90 درصد سوالات روانشناسی رشد از سه کتاب روانشناسی رشد لورا برک، نظریه های رشد ویلیام کرین و روانشناسی ژنتیک محمود منصور مطرح می شوند اما تکلیف 10 تا 20 درصد بقیه سوالات مشخص نیست، این سوالات می توانند از کتاب احدی، پاپالیا یا بقیه کتابها مطرح شوند. حتی کتابهای کمکی هم از پوشش صد در صدی سوالات رشد عاجزند. پس در این درس (مثل درسهای دیگر) بدون کمی شانس، پاسخگویی کامل به سوالات ممکن نیست!
گاه درصد سوالات مبهم زیاد است که آن درس به عنوان درس سخت کنکور آن سال مشخص می شود. مانند بالینی سال 96 و آسیب سال 95!

2) تعداد منابع بسیار زیاد است!

شما جتی اگر قصد داشته باشید به میانگین هشتاد درصد در کنکور برسید نیاز دارید که روی حدود پنجاه کتاب مسلط باشید.
همانطور که می دانید اکثر منابع کنکور روانشناسی بیش از پانصد صفحه و تقریبا همه ی کتابها بیش از سیصد صفحه مطلب برای یادگیری دارند. هم چنین فرآیند تسلط روی یک کتاب فرآیندی طولانی مدت است که نیاز به سبک مطالعه خاص و مرور چندین و چند باره دارد. طبیعیست که این تسلط در یک بازه ی کوتاه مدت 6، 9 یا 12 ماهه به دست نخواهد آمد. پس می توان گفت حتی اگر به منابع کلیه سوالات آگاه باشیم، باز هم امکان پوشش تمامی آن منابع کاریست که در یک بازه ی زمانی فشرده، تقریبا غیر ممکن است.

پس چاره ی کار چیست؟

شما با میانگینی در حدود شصت درصد می توانید جزو رتبه های برتر کنکور باشید، پس نیازی به پوشش صد در صدی سوالات نیست و جایی برای نگرانی وجود ندارد!
در حقیقت مطالعه برای کنکور به معنی “تسلط روی بیشترین مطالب در کمترین زمان ممکن است” نه پوشش صد در صد سوالات که کاریست که در عمل غیر ممکن است. برای رسیدن به این هدف می توانید از طرحهای مشاوره ای ما استفاده کنید (مشاوره رایگان) یا اگر بر نحوه ی سازماندهی، طبقه بندی، سبک مطالعه و مرور خودتان اطمینان کامل دارید می توانید از اولیت بندی های مطرح شده در بخش (منابع) بهره ببرید.

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *