آزمون آزمایشی شرکت کنیم یا نه؟!

با نزدیک شدن به زمان کنکور ارشد روانشناسی، در ذهن بسیاری از داوطلبین این سوال پیش می‌آید که آزمون آزمایشی شرکت کنم یا نه؟! اکثر داوطلبین برای کنکور کارشناسی خود، حداقل یکبار آزمون آزمایشی داده‌اند و به اهمیتش در آن زمان واقف بوده‌اند. اما سوال اصلی داوطلبین این است که برای قبولی در کنکور ارشد روانشناسی هم باید در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنند؟ یا شرکت در این آزمون‌ها فایده‌ای ندارد؟! از آنجایی که معمولا دور کنکوریا پر از نصیحت‌ها و صحبت‌های مختلف است؛ جمع‌بندی و تصمیم‌گیری برای داوطلبین سخت می‌شود. به همین دلیل تیم یک بالینگر می‌خواهد در این مقاله بررسی جامعی از فواید و معایب شرکت در آزمون‌ های آزمایشی به عمل آورد؛ پس با ما همراه باشید.

آزمون آزمایشی شرکت کنم یا نه؟

آزمون آزمایشی شرکت کنم یا نه؟

آزمون آزمایشی ضروریه؟!

برخلاف آنچه اکثریت می‌گویند، صرفِ شرکت کردن در آزمون ‌های آزمایشی معجزه‌ای برای شما رقم نمی‌زند! نه شرکت کردن در آزمون‌ های آزمایشی، قبولی شما در کنکور ارشد روانشناسی را تثبیت می‌کند و نه شرکت نکردن در آن‌ها، تضمین‌کننده عدم قبولی شما است. حالا چرا؟!

اگر شما صرفا در آزمون‌ های آزمایشی پیش از کنکور ارشد شرکت نمایید و عملکرد خود را آزمون به آزمون مورد بررسی قرار ندهید و برای خودتان بودجه‌بندی‌ای تعیین نکنید؛ عملا آب در هاون می‌کوبید. بنابراین برای پاسخ به سوالی که در ابتدای مطلب آمده، یک نسخه‌ی واحد برای تمام داوطلبین وجود ندارد. در این مقاله، باهم نقاط مثبت و منفی آزمون های آزمایشی را بررسی خواهیم کرد. بی‌شک در انتهای این مقاله، می‌توانید بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید.

مزایای شرکت در آزمون‌ های آزمایشی

مزایای شرکت در آزمون های آزمایشی پیش از کنکور ارشد روانشناسی، عبارت است از:

·       افزایش آستانه تحمل برای شرایط محیطی

آزمون‌ های آزمایشی در نقش شبیه‌ساز کنکور برای شما عمل می‌کند و به شما کمک می‌‌کند با شرایط نه چندان مساعد محیطی در جلسه کنکور ارشد خودتان کنار بیایید. در حقیقت از همان ابتدایی که روی صندلی‌های خشک جلسه کنکور می‌نشینید، تمام اعضای بدنتان شروع به اعتراض می‌کنند. پس از مدتی دیگر گردن‌تان احتمالا شما را یاری نمی‌کند. اگر محیط گرم و سرد هم باشد که نورعلی النور می‌شود!

آزمون‌های آزمایشی در نقش شبیه‌ساز کنکور برای شما عمل می‌کند؛ چون شما نمی‌توانید محیطتان را در همان آزمون ها نیز کنترل نمایید. با شرکت در آزمون‌های آزمایشی کم کم یاد می‌گیرید با انواع شرایط محیطی کنار بیایید و سرجلسه کنکور شوکه نشوید.

·       شناسایی نکات مهم درسی

شما درس را طبق برنامه می‌خوانید و گمان می‌کنید روی تمام مباحث آن درس مسلط شده‌اید. زمانی که در آزمون های آزمایشی شرکت می‌کنید،‌ ممکن است یک سوال به شما نشان دهد حواستان به همه چیز نبوده و از جزئیات ظریفی غافل شده‌اید.

به طورکلی جزئیات تمایل دارند تا از دید ما پنهان بمانند. از آنجا که طراحان آزمون‌های آزمایشی از جزئیات پرتکرار مباحث درسی سوال طرح می‌کنند؛ با شرکت در این آزمون‌ها، می‌توانید این نکات جزئی را شناسایی کنید و به آن‌ها مسلط شوید.

 

·       نقاط قوت و ضعف خودتان را می‌شناسید

بی‌شک تمام داوطلبین در مسیر درس خواندن برای کنکور ارشد، نقاط قوت و نقاط ضعفی دارند. اما آنچه اهمیت دارد شناسایی این نقاط قوت و ضعف است. شما با شرکت در آزمون‌های آزمایشی و تحلیل درصدهایتان می‌توانید نقاط قوت و ضعف‌تان را شناسایی کنید. بعد از شناسایی این نقاط، حالا می‌توانید برنامه‌ای برای تقویت نقاط قوت و جبران نقاط ضعف‌تان بریزید. اینگونه مسیر قبولی در کنکور ارشد روانشناسی برای شما هموارتر می‌شود.

·       دیگر زمان کم نمی‌آورید!

یکی از پرتکرارترین جملاتی که بعد از کنکور ارشد از داوطلبین می‌شنویم این است که: «بلد بودما اما وقت کم آوردم!». درحقیقت باید به شما بگوییم، همه‌چیز فقط درس خواندن و روی برنامه بودن نیست! اگر شما بلد نباشید زمانتان را مدیریت کنید، به این مشکل دچار می‌شوید و احتمالا شما هم پس از کنکور ارشد، این جمله را خواید گفت.

شرکت در آزمون آزمایشی به شما فرصتی می‌دهد تا بتوانید این مهارت را یاد بگیرید. چطوری؟! این آزمون ها به سه روش به شما در مدیریت زمان کمک می‌کنند. اول، اینکه دستتان را در تست‌زنی راه می‌اندازند. دوم، اینکه به مرور زمان با شرکت در چند آزمون آزمایشی یاد می‌گیرید چه میزان زمانی باید برای هردرس اختصاص دهید. سوم، آزمون‌ های آزمایشی به شما کمک می‌کنند متوجه شوید به چه ترتیبی سراغ دروس بروید تا برایتان بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

·       برنامه ریزی درسی بهتر

با شرکت در آزمون های آزمایشی، نقاط ضعف درس خواندن‌تان را شناسایی می‌کنید و حالا می‌توانید برنامه درسی بهتری را تدوین کنید تا نقاط ضعف‌تان جبران شود. مثلا اگر حتی درصد درسی به طورکلی خوب باشد، می‌توانید مبحثی که روی آن ضعف دارید را شناسایی کنید و در مرورهایتان روی آن مبحث تمرکز بیشتری داشته باشید.

همچنین شرکت در آزمون آزمایشی به شما کمک می‌کند تا بتوانید خودتان برای خودتان، طبق بوجه بندی آزمون، برنامه درسی تدوین کنید. چون خیالتان راحت خواهد بود که اگر طبق بودجه‌بندی پیش بروید، دیگر درسی جا نمی‌ماند.

 

معایب شرکت در آزمون آزمایشی

تا اینجای مقاله از مزایای شرکت در آزمون آزمایشی برایتان گفتیم، اما در ادامه می‌خواهیم معایب آن را هم برایتان بگوییم. پس از خواندن این قسمت از مقاله، قطعا می‌توانید بهترین تصمیم را برای شرکت کردن یا نکردن در آزمون آزمایشی بگیرید.

معایب شرکت در آزمون آزمایشی شامل:

·       ممکنه استرسی شوید!

آزمون های آزمایشی قرار است به عنوان شبیه‌ساز کنکور ارشد برای شما عمل کند و از استرس‌تان کم کند. اما بعضی اوقات دقیقا خلاف این اتفاق برای داوطلبین می‌افتد! چه زمانی؟!

آزمون‌ آزمایشی در چند حالت می‌تواند باعث افزایش استرس در داوطلبین کنکور ارشد شود. حالت اول زمانی است که شما کلا شخصیت مضطربی دارید. در اینجا انگار آزمون آزمایشی مانند چاقوی دو لبه برایتان عمل می‌کند! اگر نتیجه خوبی بگیرید استرس‌تان کم می‌شود و بالعکس اگر نتیجه باب دلتان نشود، استرس‌تان افزایش می‌یابد.

حالت دوم زمانی است که شما نتوانید طبق بودجه‌بندی آزمون پیش بروید و درس‌هایتان برای آزمون تمام نشود. در این حالت نیز استرس شما، هم برای تمام کردن برنامه درسی‌تان بالا می‌رود و هم به طبع آن از نتیجه نه چندان مطلوب آزمون آزمایشی، استرس خواهید گرفت.

 

·       انگیزه و چاقوی دولبه آزمون آزمایشی

آزمون آزمایشی می‌تواند هم انگیزه شما برای ادامه مسیر را چندبرابر کند و هم انگیزه‌تان را ببلعد! اگر شما از آن دسته از داوطلبینی هستید که با اولین نتیجه نامطلوب، فورا ناامید می‌شوید و بجای بررسی نقاط ضعف و تحلیل آزمون، انگیزه‌تان از بین می‌رود. اصلا سراغ آزمون‌ های آزمایشی نروید.

سخن پایانی…

در این مقاله مزایا و معایب شرکت در آزمون‌ های آزمایشی را برایتان گفتیم و قطعا شما می‌توانید بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید. اگر داوطلبی از ما بپرسد دادن کنکور آزمایشی ضروریه یا نه؟! بی‌شک نمی‌توان پاسخ واحد به همه داوطلبین داد. اما آنچه با قطعیت می‌توانیم بگوییم، این است که داشتن دانش و مطالعه صرف، به تنهایی برای موفقیت در کنکور کافی نیست. در کنار مطالعه زیاد، شما باید مهارت‌هایی را برای موفقیت در کنکور ارشد روانشناسی به دست آورید که آزمون‌ های آزمایشی در این مسیر به شما کمک می‌کنند.

 

برای ثبت نام در آزمون های آزمایشی ارشد روانشناسی روی لینک زیر کلیک نمایید.

ثبت نام در آزمون های آزمایشی یک بالینگر

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *