معرفی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

با سلام خدمت همراهان عزیز یک بالینگر.

محمد بنی اقبال هستم. بنده فارغ‌التحصیل ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با رتبه ۴۵ و دانشجوی فعلی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه ایران می‌باشم.

با توجه به اینکه نتایج وزارت بهداشت به تازگی اعلام شده است؛ آشنایی با فضای دانشگاه‌ها می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری بهتر کمک نماید.

شهر مشهد

مشهد یک شهر مذهبی است. اما با توجه به اینکه جزو کلانشهر‌ها محسوب می‌شود، مناطقی که از حرم دورتر هستند، میزان مذهبی بودنشان کمتر است. یکی از باورهای اشتباه درباره مشهد این است که الان به شهری می‌روید که قرار است دست و پایتان بسته شود!

از نظر برآورد هزینه‌ها، نسب به تهران هزینه‌ها کمتر است. اما نسبت به سایر شهرستان‌ها تا حدود یکسان می‌باشد.

میزان کار دانشگاهی در هفته

تمام کلاس‌ها در تایم صبح تا ظهر برگزار شده و روزهای دوشنبه به مورنینگ اختصاص دارد. در جلسات مورنینگ پرونده یک کیس بررسی می‌شود. روزهای سه شنبه نیز جلسات کیس ریپورت برگزار می‌شود، که در آن جلسات می‌توانید مصاحبه با یک بیمار بستری را به صورت زنده در آمفی تئاتر ببینید.

تقریبا بین ۴ تا ۵ روز در هفته درگیر کلاس‌ها هستید، ولی از طرف دیگر، عصر‌ها می‌توانید برای خودتان برنامه بچینید.

خوابگاه ها

متاسفانه خودم تجربه خوابگاه را در علوم پزشکی مشهد نداشتم، ولی با دوستان خوابگاهی که صحبت می‌کردم از نظر امکانات خوابگاهی مشکلی وجود نداشت. امکاناتی مثل زمین چمن و استخر و… در محیط خوابگاه‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. عموما به دانشجویان نیز خوابگاه می‌دهند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

مزایا دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ازجمله خوبی‌های دانشگاه مشهد، وجود اساتید جوان و به روز است. گروه روانشناسی این دانشگاه به تازگی شکل گرفته و به همین دلیل اغلب اساتید جوان بوده و هرکدام در حیطه مختص خودشان، تخصص لازم را دارند. این امر می‌تواند برای دانشجویان بسیار کمک‌کننده باشد.

اساتید روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • دکتر مرتضی مدرس غروی:

ایشان مدیر گروه روانشناسی بوده و در حال حاضر خارج از ایران می‌باشند. اما کلاس هایشان را تا سال گذشته به صورت آنلاین برگزار می‌کردند. رویکردشان هم روانکاوی است و باید اقرار کرد که در این زمینه واقعا باسواد هستند.

  • دکتر مهدی امیری:

ایشان فعلا درحال حاضر کارهای مدیر گروهی را بر عهده دارند. رویکردشان هم cbt است که البته در زمینه وسواس تخصص بسیار بالایی دارند.

  • دکتر الهام طاهری:

رویکردشان طرحواره درمانی است و در توضیح قسمت‌های مختلف و بعضا مبهم طرحواره مثل ذهنیت‌ها با مثال‌های کاملا به جا، آموزش این رویکرد رو به نحو خوبی ارائه میدهند.

  • دکتر نگار اصغری پور:

ایشان از اساتید به نسبت سخت گیر بوده ولی نکاتی که ذکر میکنند در کار بالینی، بسیار راهگشای دانشجویان است. رویکردشان هم فراشناختی است که به نسبت رویکرد جدید و خوبی برای یادگیری می‌باشد.

  • دکتر فرشاد شیبانی:

ایشان بعد از فارغ‌التحصیلی من به اساتید گروه اضافه شدند و از دانشگاه علوم پزشکی ایران به مشهد منتقل شده‌اند. رویکردشان هم بیشتر mbct است و تا جایی که خبر دارم، استادی دقیق می‌باشند و می‌توانید از دانششان بهره ببرید.

پژوهش

یک تصور به نسبت غلط در میان داوطلبین کنکور وزارت بهداشت وجود دارد. آن هم اینکه در وزارت بهداشت فقط کار بالینی انجام می‌شود. اما باید به شما بگویم که اینطور نیست، علی‌الخصوص برای دوستانی که می‌خواهند برای دکتری اقدام نمایند. حداقل باید یک یا ۲ مقاله برای قبولی در مقطع دکتری روانشناسی داشته باشید.
از مزایای دانشگاه علوم پزشکی مشهد این است که اساتید برای انجام کارهای تحقیقاتی تشویقتان می‌کنند. برای کمک گرفتن از آن‌‌ها و بهره بردن از دانش‌شان، باید خودتان نیز پیگیر باشید.

امکانات دانشگاه علوم پزشکی مشهد

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردم؛ استخر، زمین چمن، سالن مطالعه و یکسری چیزهای دیگر را دانشگاه در اختیارتان می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد، اینه که دانشکده و محل برگزاری کلاس‌ها در خود بیمارستان ابن سینای مشهد می‌باشد.

اینکه از ابتدا در این فضا قرار بگیرید از چند نظر به شما کمک می‌کند: اول اینکه ترس شما را به طور معمول نسبت به بیمار اعصاب و روان تا حدی کاهش می‌دهد، دوم اینکه بعد از گذشت دو ترم، همراه واحدهای نظری ترم ۳ شما باید کارورزیتان را نیز بگذرانید.

داخل خود بیمارستان هم کتابخونه‌ای با کتاب‌های مرتبط به روانشناسی و روانپزشکی وجود دارد؛ که می‌تواند برای شما دانشجویان مفید باشد.

واحد های عملی و کارورزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

شما برای واحدهای عملی دروسی مثل مصاحبه تشخیصی مى‌توانيد با دریافت کارت، داخل بخش‌های مختلف بیمارستان تردد داشته باشید و از بیماران بسترى مصاحبه بگيريد و توانایی خودتان را در این کار تقویت نمایید.

برای واحد کارورزی که ترم ۳ ارائه می‌شود، استادی به عنوان سوپروایزر شما (بر اساس علاقه خود شما نسبت به رويكردى كه با علاقه استاد همسو است یا نهایتا بدون وجود این اشتراک) انتخاب مى‌شود و شما با نظارت ایشان کیس مى‌بينيد.
به طور مثال من که علاقه‌ام به سمت و سوی روانکاوی است، با دکتر مدرس سوپرویژن داشتم.
از افرادی که مراجعه می‌کنند هزینه خیلی كمى گرفته مى شود؛ به‌ خاطر اینکه شما تحت آموزش هستید. پس از اشتباه کردن نترسید و سعی کنید با سوپروایزرتان مشورت کنید و اصلاحات لازم را به عمل بیارید. این بخش به نظر خودم بهترین قسمت تفاوت روانشناسی وزارت علوم با روانشناسی وزارت بهداشت است.

حرف آخر

صرف قبول شدن در دانشگاه ملاک نیست، اینکه كدام دانشگاه بوديد هم ملاک نیست. همه چیز برمیگرده به اینکه چقدر به رشته‌ خود علاقه داريد و چقدر مى‌توانيد با درس‌هایتان، رویکرد مورد علاقه خود، اساتید و نهایتا بیماران ارتباط بگیرید. دانشگاه‌های وزارت بهداشت زمینه را برای این علاقه فراهم می‌کنند تا بتوانيد با تجربه دست اول با آن‌ها رو‌به‌رو شوید. اما اینکه چقدر از این فضا استفاده کنید یا اینکه براتون فضای بیمارستانی اضطراب‌زا باشه یا آموزنده، کاملا به خودتان برمی‌گردد.

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *