فرض اساسی جرج کلی و یازده اصل فرعی

جرج کلی

فرض اساسی جرج کلی

جرج کلی فرض اساسی خود را به صورت زیر ارائه می دهد:
روشهای فرد برای پیش بینی رویدادها، فرآیندهای ذهنی او را کانالیزه می کنند.

یازده فرض فرعی جرج کلی

کلی برای توضیح بیشتر فرض اساسی خود، 11 اصل فرعی ارائه می دهد که در اصل شخصیت انسانها را نشان می دهند و عبارتند از:

  •  اصل فرعی شباهت ساختاری (شباهتهای میان رویدادهای تکراری): انسانها رویدادهای زندگی را با تفسیر رویدادهای مشابه پیش بینی می کنند.
  •  اصل فرعی فردیت (تفاوتهای فردی در تفسیر رویدادها): انسانها، در تفسیر رویدادها تفاوتهای فردی دارند.
  • اصل فرعی نظم سازمانی (روابط میان سازه ها): هر انسانی، برای آسانتر شدن پیش بینی هایش، آنها را سازمان می دهد. به این معنا که انسان، از سازه ها یک سیستم سلسله مراتبی و منحصر بفرد تشکیل می دهد.
  •  اصل فرعی دوگانگی (دو گزینه ی متضاد): سیستم تفسیری فرد از تعداد نامحدودی سازه های دوگانه ساخته شده.
  • اصل فرعی انتخاب (آزادی انتخاب): از بین سازه های دوگانه و دوقطبی، فرد گزینه ای را انتخاب می کند که به نظرش، برای گسترش سیستم سازه های وی، و تعریف دقیق تر آن، مفید تر است.
  •  اصل فرعی محدودیت دامنه (طیف رویدادها): هر سازه ای تنها برای پیش بینی تعداد محدودی از رویدادها مناسب است.
  • اصل فرعی تغییر تجربه (قرار گرفتن در معرض تجربه های جدید): با تکرار رویدادها و با تفسیر آنها در هر بار، سیستم تفسیری فرد تغییر می یابد.
  •  اصل فرعی تغییر سازه (سازگار شدن با تجربه های جدید): میزان تغییرپذیری سیستم تفسیری فرد، در گرو این است که سازه های درون آن تا چه حد نفوذناپذیر باشند.
  • اصل فرعی تجزیه (رقابت میان سازه ها): فرد می تواند انواع مختلفی از خرده سیستمهای تفسیری را که، از لحاظ استنباطی، با یکدیگر ناهمخوان هستند، با موفقیت به کار ببرد.
  •  اصل فرعی اشتراک (شباهت افراد در تفسیر رویدادها): هر اندازه تفسیرهای فرد از یک تجربه به تفسیرهای فرد دیگری از همان تجربه مشابه باشد، فرآیندهای روانی آن دو نیز به همان اندازه مشابه خواهد بود.
  •  اصل فرعی تعامل اجتماعی (روابط میان فردی): هر انسانی که فرآیند تفسیر انسان دیگری را تفسیر می کند، می تواند در فرآیندهای مورد علاقه ی او نقش داشته باشد.

منبع

نظریه های شخصیت/ مهدی گنجی/ نشر ساوالان

جهت آشنایی بیشتر با نظریه جرج کلی و سایر نظریات شخصیت می توانید اینجا کلیک کنید

نظریه شخصیت (از تعریف شخصیت تا انواع نظریه ها)

نظریه شخصیت، مواد اولیه و خامی هستند که روانشناسان از آنها استفاده می کنند تا چارچوبهای روان درمانی هایشان را شکل دهند، پژوهایش هایشان را سازمان دهند و دلیل رفتارها و انگیزه های انسانی را تبیین کنند.

در حقیقت همانطور که رنگ ابزار اصلی کار یک نقاش یا چوب ابزار کار اصلی یک نجار است، نظریه شخصیت  هم ابزار اصلی کار یک روانشناس است، قبل از این که سراغ نظریه های مختلف شخصیت برویم، بهتر است اول شخصیت را تعریف کنیم.

شخصیت عبارت است از مجموعه ای از صفات و ساز و کارهای روان شناختی در درون یک فرد که سازمان یافته و نسبتا پایدارند و تعامل ها و سازگاری های او را با محیط درون روانی، فیزیکی و اجتماعی اش تحت تاثیر قرار می دهند.

برای خواندن ادامه ی این مطلب اینجا کلیک کنید .

اکثر دانشجویان برای آنکه به رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی برسند ، با چالش های زیادی مواجهه میشوند ، از جمله این چالش ها انتخاب منابع مناسب ، برنامه ریزی صحیح و مطالعه ی پر بازده با توجه به شرایط می باشد ،درهمین جهت تیم یک بالینگر به شما کمک میکند تا این مسیر را با دغدغه ی کمتری پشت سر بگذارید و به اهداف خود برسید ، برای دریافت مشاوره تک جلسه و طرح مشاوره میتوانید روی لینک های زیر کلیک کنید :

ارتباط با ما
کانال تلگرام یک بالینگر
اینستاگرام یک بالینگر

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *