نکاتی مهم در جهت مطالعه ای با بهره وری بیشتر و لذت بخش تر

مقدمه

برای آنکه بتوانید مطالعه ای موثر داشته باشید ، نیاز است تا همواره یک سری نکات را در نظر بگیرید ، همه ی دانشجویانی که توانسته اند کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارند علاوه بر درس خواندن ، چگونه درس خواندن را نیز بلد بوده اند ، پس قبل از آنکه شروع به مطالعه کنید ، یاد بگیرید که چطور میتوانید مطالعه ای موثر و مستمر داشته باشید ، امیدواریم که این نکات بتواند در این مسیر به شما کمک کند .

مطالعه

خواندن مطالب در دور اول

زمانی که اولین بار شروع به درس خواندن میکنید و مطالب جدیدی را میخوانید ، نباید نسبت به یادگیری دید کمال گرایانه ای داشته باشید ، هدف اول شما باید یادگیری مفاهیم باشید ، باید متوجه شوید که هر فصل در مورد چه چیزی صحبت میکند و سازماندهی از آنچه میخوانید در ذهن خود داشته باشید .

همچنین در رابطه ی با نکات حفظی لازم به ذکر است که در دور اول همه ی افراد تنها 30 تا 40 درصد مطالب حفظی را یاد میگیرید و نباید از خود انتظار داشته باشید که بتوانید همه ی مطالب حفظی را یاد بگیرید ، تنها با مرور کردن های مداوم است که میتوانید میزان درصد یادگیری را افزایش بدهید.

 در دور اول باید به هایلایت کردن و خلاصه نویسی صحیح نیز توجه داشته باشید که در ادامه به این دو مورد پرداخته میشود .

مرور ها و انواع آن

آنچه که در مسیر مطالعه برای کنکور بسیار اهمیت دارد مرور های مداوم می باشد ، تنها با مرور های مداوم است که شما میتوانید مطالب را در ذهن خود تثبیت کنید ، در برنامه ای که مشاوران ما به شما میدهند همواره سه مدل مرور برای شما در نظر گرفته میشود .

مرور اول مرور های روزانه می باشد ، این دسته از مرور ها روزانه 30 دقیقه وقت شما را میگیرند ، در این نوع مرور هر آنچه که روز گذشته خوانده اید را سریعا مرور خواهید کرد ، لازم به ذکر است که در مرور های روزانه لازم نیست که خط به خط کتاب خوانده شود ، سعی کنید بر هایلات ها و حاشیه نویسی ها مترکز باشید .

دسته ی دوم از مرور ها ، مرور های هفتگی هستند ، در برنامه ای که برای شما در نظر گرفته میشود ، هر هفته 6 روز مطالب جدید خوانده میشود و در روز آخر برنامه ، هر آنچه که در 6 روز گذشته خوانده شده در یک روز مرور خواهد شد ، در این نوع از مرور میتوانید از خلاصه نویسی ها ، هایلات ها و حاشیه نویسی ها استفاده بکنید .

نوع دیگری از مرور ها ، مرور هایی هستند که معمولا هر یک ماه الی دو ماه به شما زمان یک هفته الی ده روزه داده میشود تا هر آنچه که در این مدت زمان خوانده اید را مرور بکنید ، پیشنهاد میشود که این دسته از مرور ها از روی خود کتاب و با مطالعه ی سریع تر از گذشته انجام شود .

دقت داشته باشید که در مرور ها به مطالبی که مشاور شما تاکید کرده است که اهمیت بیشتری دارد ، توجه بیشتری داشته باشید .

آیا خلاصه نویسی ضروری است ؟

در رابطه ی با خلاصه نویسی الزامی وجود ندارد ، اما اگر میخواهید برای هر فصل خلاصه نویسی انجام بدهید یک سری نکات را باید در نظر داشته باشید ، اگر خلاصه نویسی به درستی انجام نشود ، میتواند زمان زیادی از شما بگیرد و موجب خستگی شما شود ،

  •  یک خلاصه نویسی صحیح :

1.مطالب یک فصل را دارای سازماندهی میکند ، به همین ترتیب بهتر هست از نمودار درختی استفاده بکنید .

2.کوتاه و جامع است ، بهتر است که یک فصل در یک یا دو برگ A4 جای بگیرد .

3. زمان زیادی از شما نمیگیرد ، سعی کنید به ازای هر یک ساعت مطالعه به اندازه ی یک ربع وقت برای خلاصه نویسی بگذارید .

بهتر هست که فصل هایی خلاصه نویسی شوند که دارای نکات حفظی بیشتر یا اهمیت بیشتر در کنکور هستند .

توجه داشته باشید که در مرور ها تنها نمیتوان به خلاصه نویسی اکتفا کرد ، بهتر هست که در کنار خواندن خلاصه نویسی ها ، متن کتاب نیز سریعا مرور شود .

نمونه ی یک خلاصه نویسی مناسب

چه مطالبی هایلایت شود ؟

بهتر است هایلایت های شما به گونه ای باشد که مطالب پر اهمیت را از مطالب دیگر مجزا سازد ، بنابراین هر مطلبی را هایلایت نکنید تا به هنگام مرور ها برای شما کارایی بیشتری داشته باشد .

سعی کنید مطالبی که مشاور شما تاکید میکند که اهمیت بیشتری دارد ، مطالب حفظی و قسمت هایی که با فونت درشت تر نوشته شده است را هایلایت کنید ، در انتها بیشتر از نصف صفحه نباید هایلایت شده باشد .

سرعت مطالعه چه چیزی را نشان میدهد ؟

یک مطالعه ی صحیح دارای سرعت مناسبی است ، شما باید بتوانید در هر ساعت حداقل 6 یا 7 صفحه از کتاب را پیش بروید ، اگر کمتر از این باشد میتواند نشان دهنده ی مشکلی باشد ، ممکن است شما وسواسی و با جزئیات درس بخوانید و یا ممکن است مشکل در تمرکز داشته باشید .

بنابراین در هفته ی اول مطالعه میزان سرعت مطالعه در هر ساعت را اندازه بگیرید تا در صورت مشکل با کمک مشاور خود مشکل را برطرف نمایید .

ساختار ساعت مطالعه

بهتر هست که به ازای هر یک ساعت و نیم مطالعه به اندازه ی یک ربع یا بیست دقیقه استراحت داشته باشید ، توجه داشته باشید که در زمان استراحت واقعا استراحت بکنید و ذهن خود را مشغول نکنید.

به عنوان مثال اگر زمان استراحت خود را در فضای مجازی بگذرانید ذهن به اندازه ی کافی برای دور بعدی مطالعه آماده نخواهد شد ، بهتر است در زمان استراحت خود فعالیت سبک و بدون درگیری ذهن داشته باشید، میتوانید کمی قدم بزنید و برای رسیدن گلوکز به مغزتان ، تغذیه ای شیرین و سبک داشته باشید ، همچنین خوردن آب به میزان کافی را فراموش نکنید .

اگر مدت زمان زیادی است که درس نخوانده اید و حالا میخواهید برای کنکور درس خواندن را شروع کنید ، ممکن است کمی سخت باشید که بطور مداوم یک ساعت و نیم درس بخوانید ، برای شروع میتوانید از تایم های کمتری استفاده بکنید ، از 50 دقیقه شروع کنید ، بعد از هر 50 دقیقه مطالعه به اندازه ی 10 دقیقه استراحت داشته باشید

بهتر هست که هر دو روز تایم مطالعه 5 دقیقه بیشتر شود، بعنوان مثال در روز سوم مطالعه هر 55 دقیقه ، 10 دقیقه استراحت کنید و روز پنجم هر یک ساعت به استراحت بپردازید ، به تدریج ذهن شما میتواند زمان بیشتری را روی درس خواندن بماند ، نهایتا باید بتوانید زمان مطالعه را از 50 دقیقه به یک ساعت و نیم برسانید .

امیدواریم که این نکات بتواند مسیر مطالعه ی شما را هموار تر و لذت بخش تر کند

با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

صدف شیوایی – مشاور یک بالینگر

صدف شیوایی - مشاور یک بالینگر

اکثر دانشجویان برای آنکه به رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی برسند ، با چالش های زیادی مواجهه میشوند ، از جمله این چالش ها انتخاب منابع مناسب ، برنامه ریزی صحیح و مطالعه ی پر بازده با توجه به شرایط می باشد ،درهمین جهت تیم یک بالینگر به شما کمک میکند تا این مسیر را با دغدغه ی کمتری پشت سر بگذارید و به اهداف خود برسید ، برای دریافت مشاوره تک جلسه و طرح مشاوره میتوانید روی لینک های زیر کلیک کنید :

ارتباط با ما
کانال تلگرام یک بالینگر
اینستاگرام یک بالینگر
مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *